Organizacja zajęć


1. Tematyka realizowanych zajęć artystycznych: "Zajęcia filmowe".
2. Zeszyt przedmiotowy w kratkę.
3. Ogólne zagadnienia przewidziane w programie
-        Historia powstania filmu,
-        Gatunki filmowe,
-        Sprzęt zdjęciowy i filmowy,
-        Planowanie produkcji filmowej
-        Ekipa filmowa
-        Montaż filmowy

Przedmiotowy system oceniania

Celem przedmiotowego systemu oceniania jest:

·         wspomaganie procesu nauczania i uczenia się,

·         motywowanie uczniów do pracy,

·         informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym  zakresie,

·         pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszej pracy,

·         dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

·         umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Przy ocenianiu osiągnięć ucznia zwraca się uwagę na:

·         posługiwanie się odpowiednim słownictwem,

·         rozumienie zjawisk i pojęć,

·         czytanie ze zrozumieniem instrukcji,

·         umiejętności wnioskowania,

·         samodzielne projektowanie i przygotowanie prac,

·         znajomość przestrzeganie zasad organizacji pracy,

·         właściwe wykorzystanie materiałów, narzędzi i urządzeń,

·         celowość wykonywanego zadania,

·         efektywne współdziałanie w zespole przy rozwiązywaniu zadań zespołowych,

·         prawidłowe wykorzystanie programów komputerowych do rozwiązywania zadań praktycznych.

 

Ocenie szkolnej podlega:

  1. Stopień opanowania wiadomości w zakresie przedmiotu oraz ich wykorzystanie w rozwiązywaniu zadań wytwórczych.
  2. Zeszyt przedmiotowy ucznia.
  3. Aktywność na lekcjach.
  4. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ład i porządek na stanowisku pracy.
  5. Dokładność, staranność wykonywanych zadań.
  6. Sprawne i właściwe posługiwanie się komputerem.
  7. Praca w grupach za zwróceniem uwagi na zaangażowanie uczniów do pracy.

Kryteria na poszczególne oceny

Podstawą wystawienia oceny pozytywnej z plastyki jest regularna obecność ucznia na lekcjach lub nieregularna, usprawiedliwiona.

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • jest z reguły nieobecny na lekcjach bez usprawiedliwienia lub nie wykazuje postawy twórczej w działaniu na zajęciach
  • jest stale nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych
  • nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i nie posiada minimalnych wiadomości objętych programem z zakresu wiedzy o sztuce i problemach plastycznych
  • uzyskuje oceny niedostateczne z wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ze sprawdzianów wiedzy
  • nie wykonuje poleceń nauczyciela, ćwiczeń i prac plastycznych
  • nie wykazuje woli zmiany postawy i poprawy

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • bywa nieobecny na lekcji bez usprawiedliwienia
  • jest często nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych
  • wykazuje minimalną postawę twórczą w działaniu na zajęciach
  • wykazuje się małą chęcią w zdobywaniu wiedzy i posiada fragmentaryczną wiedzę z dziejów sztuki i problematyki plastycznej – potrafi wymienić niektóre kierunki w sztuce oraz pojedyncze przykłady dzieł i ich autorów, posiada śladową wiedzę z dziedzin sztuk plastycznych
  • ćwiczenia, prace plastyczne, zadania, polecenia nauczyciela wykonuje rzadko, często nie na temat i niestarannie
  • wykazuje mała wolę zmiany postawy i poprawy
  • nie posiada umiejętności analizy i syntezy
  • bardzo rzadko używa nomenklatury plastycznej

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • z reguły jest przygotowany do lekcji – posiada wymagane materiały plastyczne i edukacyjne

wykazuje postawę twórczą w działaniu na lekcji

  • wykazuje się chęcią w zdobywaniu wiedzy, ale jego zasób informacji jest podstawowy z zakresu problemów plastycznych i dziejów sztuki – potrafi wymienić część kierunków w sztuce oraz dzieł sztuki i ich twórców, dokonuje fragmentarycznej analizy dzieła sztuki
  • posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania
  • posiada małą zdolność analizy i syntezy, rzadko włącza się w dyskusję i odpowiada poprawnie na pytania
  • zna tylko niektóre określenia plastyczne i rzadko ich używa w wypowiedzi słownej i pisemnej
  • poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne, zadania lekcyjne
  • nie zawsze dba o estetykę wykonanych prac oraz ich zgodność z zadanym tematem

 

Ocena dobra

Uczeń:

  • wykazuje postawę twórczą na lekcji i chęć do działania
  • jest zawsze przygotowany – posiada wymagane materiały edukacyjne i plastyczne
  • posiada wymaganą wiedzę programową na poziomie dobrym, chętnie się uczy; w zakresie dziejów sztuki i problematyki plastycznej wymienia nazwy kierunków w sztuce – potrafi je krótko charakteryzować, zna głównych przedstawicieli i ich dzieła oraz częściowo chronologię, dokonuje częściowej analizy dzieła sztuki
  • posługuje się podstawową terminologią plastyczną w wypowiedzi ustnej i pisemnej, czasem bierze udział w dyskusji
  • starannie i estetycznie wykonuje ćwiczenia plastyczne
  • posiada zdolność analizy i syntezy
  • nie zawsze poprawnie i zgodnie z tematem wykonuje zadanie lekcyjne

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • wykazuje postawę twórczą i dużą chęć do działania na lekcji
  • jest zawsze przygotowany – posiada wymagane, czasem nadprogramowe, materiały edukacyjne i plastyczne
  • posiada pełną wiedzę programową i dużą chęć do nauki i rozwoju osobistego;  z zakresu dziejów sztuki i problematyki plastycznej swobodnie operuje nazwami epok i ich chronologią, potrafi wymienić wielu przedstawicieli kierunków w sztuce i ich dzieła, dokonuje analizy dzieła sztuki
  • celowo i prawidłowo  używa terminologii plastycznej w wypowiedzi ustnej i pisemnej
  • posiada zdolność analizy i syntezy oraz bierze udział w dyskusjach wyrażając swoje poglądy i formułuje wnioski
  • starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne i zadania lekcyjne, poszukując oryginalnych rozwiązań problemów plastycznych
  • efekt końcowy pracy jest zawsze zgodny z tematem
  • konkursach plastycznych i pozaszkolnych wydarzeniach kulturalnych

Ocena celująca

Uczeń:

  • wykazuje postawę twórczą i dużą chęć działania na lekcjach
  • jest zawsze przygotowany – posiada materiały edukacyjne i plastyczne wymagane, i nadprogramowe
  • swobodnie operuje pełną wiedzą programową i ponadprogramową z zakresu dziejów sztuki i problemów plastycznych – zna kierunki w sztuce, chronologię, wielu przedstawicieli i ich dzieła oraz potrafi charakteryzować style w sztuce na tle społeczno – historycznym, w kontekście innych dziedzin sztuki
  • dokonuje swobodnie syntezy i analizy problemów i zdarzeń, analizy dzieła sztuki
  • formułuje własne oryginalne poglądy i wnioski
  • czynnie bierze udział w dyskusji
  • jest zainteresowany sztuką w sposób szczególny – uczestniczy w wielu konkursach plastycznych oraz w życiu kulturalnym klasy, szkoły, miasta, zna placówki muzealne i galerie w Polsce i w Europie
  • prace plastyczne i zadania lekcyjne wykonuje zgodnie z tematem, a ich rozwiązania są ciekawe i oryginalne
  • celowo stosuje wiedzę z zakresu dziejów sztuki i środków formalnych do własnej ekspresji plastycznej
  • zawsze odrabia prace domowe i podejmuje się dodatkowych zadań (konkursy  plastyczne),
  • bierze udział w konkursach przedmiotowych,
  • wykonuje dodatkowe, nieobowiązkowe zadania

Kontrakt


•    Na zajęciach z przedmiotu obowiązuje "Regulamin Pracowni"
•    Nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego na koniec semestru.
•    Prace wytwórcze są ocenione w ciągu 2 tygodni i przekazane uczniom do wglądu.
•    Uczeń po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności w szkole może nie być oceniany, jeżeli nieobecność związana była z chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które go usprawiedliwiają.
•    Dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić nie przygotowanie do lekcji (brak zeszytu, zeszytu ćwiczeń, materiałów rysunkowych) bez obawy otrzymania oceny niedostatecznej.
•    Nie przygotowanie do zajęć zgłasza uczeń po sprawdzeniu listy obecności.
•    Systematyczne nie przygotowywanie się do lekcji, brak zeszytu przedmiotowego (zeszytu ćwiczeń) lub potrzebnych na lekcje innych materiałów za trzecim razem i każdym następnym wpłynie na wstawienie oceny niedostatecznej.
•    Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zwrócić się do nauczyciela w celu ustalenia formy wyrównania braków lub pokonania trudności.
•    Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne i uzasadnione.
•    Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną za pracę praktyczną w ciągu dwóch tygodni od przekazania informacji o uzyskanej ocenie za daną pracę.
•    Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac. Zeszyt prowadzony jest systematycznie przez ucznia. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, zeszyt przedmiotowy musi być uzupełniony.
•    "Szczęśliwy numerek" nie zwalnia ucznia z noszenia zeszytu przedmiotowego, potrzebnych materiałów, brania udziału w lekcji.
•    Każdy uczeń ma prawo do oceny za wykonane prace nadobowiązkowe uzgodnione z nauczycielem.
•    Przy wystawianiu ocen semestralnej i końcoworocznej największe znaczenie mają oceny z zadań praktycznych oraz prac wytwórczych i komputerowych oraz obecności na lekcjach.
•    Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który ma średnią ocen przynajmniej 5.0 i brał udział w konkursach plastycznych, fotograficznych, itp.