1. Tematyka realizowanych zajęć artystycznych: "Zajęcia filmowe".
2. Zeszyt przedmiotowy w kratkę.
3. Ogólne zagadnienia przewidziane w programie
- Historia powstania filmu,
- Gatunki filmowe,
- Sprzęt zdjęciowy i filmowy,
- Planowanie produkcji filmowej
- Ekipa filmowa
- Montaż filmowy
Celem przedmiotowego systemu oceniania jest:
· wspomaganie procesu nauczania i uczenia się,
· motywowanie uczniów do pracy,
· informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
· pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszej pracy,
· dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
· umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Przy ocenianiu osiągnięć ucznia zwraca się uwagę na:
· posługiwanie się odpowiednim słownictwem,
· rozumienie zjawisk i pojęć,
· czytanie ze zrozumieniem instrukcji,
· umiejętności wnioskowania,
· samodzielne projektowanie i przygotowanie prac,
· znajomość przestrzeganie zasad organizacji pracy,
· właściwe wykorzystanie materiałów, narzędzi i urządzeń,
· celowość wykonywanego zadania,
· efektywne współdziałanie w zespole przy rozwiązywaniu zadań zespołowych,
· prawidłowe wykorzystanie programów komputerowych do rozwiązywania zadań praktycznych.
Ocenie szkolnej podlega:
-
Stopień opanowania wiadomości w zakresie przedmiotu oraz ich wykorzystanie w rozwiązywaniu zadań wytwórczych.
-
Zeszyt przedmiotowy ucznia.
-
Aktywność na lekcjach.
-
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ład i porządek na stanowisku pracy.
-
Dokładność, staranność wykonywanych zadań.
-
Sprawne i właściwe posługiwanie się komputerem.
-
Praca w grupach za zwróceniem uwagi na zaangażowanie uczniów do pracy.
Podstawą wystawienia oceny pozytywnej z plastyki jest regularna obecność ucznia na lekcjach lub nieregularna,
usprawiedliwiona.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
-
jest z reguły nieobecny na lekcjach bez usprawiedliwienia lub nie wykazuje postawy twórczej w działaniu na
zajęciach
-
jest stale nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych
-
nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i nie posiada minimalnych wiadomości objętych programem z zakresu
wiedzy o sztuce i problemach plastycznych
-
uzyskuje oceny niedostateczne z wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ze sprawdzianów wiedzy
-
nie wykonuje poleceń nauczyciela, ćwiczeń i prac plastycznych
-
nie wykazuje woli zmiany postawy i poprawy
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
bywa nieobecny na lekcji bez usprawiedliwienia
-
jest często nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i
plastycznych
-
wykazuje minimalną postawę twórczą w działaniu na zajęciach
-
wykazuje się małą chęcią w zdobywaniu wiedzy i posiada fragmentaryczną wiedzę z dziejów sztuki i
problematyki plastycznej – potrafi wymienić niektóre kierunki w sztuce oraz pojedyncze przykłady dzieł i ich autorów, posiada śladową wiedzę z dziedzin sztuk plastycznych
-
ćwiczenia, prace plastyczne, zadania, polecenia nauczyciela wykonuje rzadko, często nie na temat i
niestarannie
-
wykazuje mała wolę zmiany postawy i poprawy
-
nie posiada umiejętności analizy i syntezy
-
bardzo rzadko używa nomenklatury plastycznej
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
z reguły jest przygotowany do lekcji – posiada wymagane materiały plastyczne i edukacyjne
wykazuje postawę twórczą w działaniu na lekcji
-
wykazuje się chęcią w zdobywaniu wiedzy, ale jego zasób informacji jest podstawowy z zakresu problemów
plastycznych i dziejów sztuki – potrafi wymienić część kierunków w sztuce oraz dzieł sztuki i ich twórców, dokonuje fragmentarycznej analizy dzieła sztuki
-
posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania
-
posiada małą zdolność analizy i syntezy, rzadko włącza się w dyskusję i odpowiada poprawnie na
pytania
-
zna tylko niektóre określenia plastyczne i rzadko ich używa w wypowiedzi słownej i pisemnej
-
poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne, zadania lekcyjne
-
nie zawsze dba o estetykę wykonanych prac oraz ich zgodność z zadanym tematem
Ocena dobra
Uczeń:
-
wykazuje postawę twórczą na lekcji i chęć do działania
-
jest zawsze przygotowany – posiada wymagane materiały edukacyjne i plastyczne
-
posiada wymaganą wiedzę programową na poziomie dobrym, chętnie się uczy; w zakresie dziejów sztuki i
problematyki plastycznej wymienia nazwy kierunków w sztuce – potrafi je krótko charakteryzować, zna głównych przedstawicieli i ich dzieła oraz częściowo chronologię, dokonuje częściowej
analizy dzieła sztuki
-
posługuje się podstawową terminologią plastyczną w wypowiedzi ustnej i pisemnej, czasem bierze udział w
dyskusji
-
starannie i estetycznie wykonuje ćwiczenia plastyczne
-
posiada zdolność analizy i syntezy
-
nie zawsze poprawnie i zgodnie z tematem wykonuje zadanie lekcyjne
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
wykazuje postawę twórczą i dużą chęć do działania na lekcji
-
jest zawsze przygotowany – posiada wymagane, czasem nadprogramowe, materiały edukacyjne i plastyczne
-
posiada pełną wiedzę programową i dużą chęć do nauki i rozwoju osobistego; z zakresu dziejów
sztuki i problematyki plastycznej swobodnie operuje nazwami epok i ich chronologią, potrafi wymienić wielu przedstawicieli kierunków w sztuce i ich dzieła, dokonuje analizy dzieła
sztuki
-
celowo i prawidłowo używa terminologii plastycznej w wypowiedzi ustnej i pisemnej
-
posiada zdolność analizy i syntezy oraz bierze udział w dyskusjach wyrażając swoje poglądy i formułuje
wnioski
-
starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne i zadania lekcyjne, poszukując oryginalnych rozwiązań problemów
plastycznych
-
efekt końcowy pracy jest zawsze zgodny z tematem
-
konkursach plastycznych i pozaszkolnych wydarzeniach kulturalnych
Ocena celująca
Uczeń:
-
wykazuje postawę twórczą i dużą chęć działania na lekcjach
-
jest zawsze przygotowany – posiada materiały edukacyjne i plastyczne wymagane, i nadprogramowe
-
swobodnie operuje pełną wiedzą programową i ponadprogramową z zakresu dziejów sztuki i problemów
plastycznych – zna kierunki w sztuce, chronologię, wielu przedstawicieli i ich dzieła oraz potrafi charakteryzować style w sztuce na tle społeczno – historycznym, w kontekście innych dziedzin
sztuki
-
dokonuje swobodnie syntezy i analizy problemów i zdarzeń, analizy dzieła sztuki
-
formułuje własne oryginalne poglądy i wnioski
-
czynnie bierze udział w dyskusji
-
jest zainteresowany sztuką w sposób szczególny – uczestniczy w wielu konkursach plastycznych oraz w życiu
kulturalnym klasy, szkoły, miasta, zna placówki muzealne i galerie w Polsce i w Europie
-
prace plastyczne i zadania lekcyjne wykonuje zgodnie z tematem, a ich rozwiązania są ciekawe i
oryginalne
-
celowo stosuje wiedzę z zakresu dziejów sztuki i środków formalnych do własnej ekspresji plastycznej
-
zawsze odrabia prace domowe i podejmuje się dodatkowych zadań (konkursy plastyczne),
-
bierze udział w konkursach przedmiotowych,
-
wykonuje dodatkowe, nieobowiązkowe zadania
• Na zajęciach z przedmiotu obowiązuje "Regulamin Pracowni"
• Nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego na koniec semestru.
• Prace wytwórcze są ocenione w ciągu 2 tygodni i przekazane uczniom do wglądu.
• Uczeń po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności w szkole może nie być oceniany, jeżeli nieobecność związana była z chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które go
usprawiedliwiają.
• Dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić nie przygotowanie do lekcji (brak zeszytu, zeszytu ćwiczeń, materiałów rysunkowych) bez obawy otrzymania oceny
niedostatecznej.
• Nie przygotowanie do zajęć zgłasza uczeń po sprawdzeniu listy obecności.
• Systematyczne nie przygotowywanie się do lekcji, brak zeszytu przedmiotowego (zeszytu ćwiczeń) lub potrzebnych na lekcje innych materiałów za trzecim razem i każdym następnym
wpłynie na wstawienie oceny niedostatecznej.
• Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zwrócić się do nauczyciela w celu ustalenia formy wyrównania braków lub pokonania trudności.
• Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne i uzasadnione.
• Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną za pracę praktyczną w ciągu dwóch tygodni od przekazania informacji o uzyskanej ocenie za daną pracę.
• Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac. Zeszyt prowadzony
jest systematycznie przez ucznia. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, zeszyt przedmiotowy musi być uzupełniony.
• "Szczęśliwy numerek" nie zwalnia ucznia z noszenia zeszytu przedmiotowego, potrzebnych materiałów, brania udziału w lekcji.
• Każdy uczeń ma prawo do oceny za wykonane prace nadobowiązkowe uzgodnione z nauczycielem.
• Przy wystawianiu ocen semestralnej i końcoworocznej największe znaczenie mają oceny z zadań praktycznych oraz prac wytwórczych i komputerowych oraz obecności na
lekcjach.
• Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który ma średnią ocen przynajmniej 5.0 i brał udział w konkursach plastycznych, fotograficznych, itp.