1. Wybrana tematyka to: "Zajęcia papieroplastyczne".
2. Na zajęcia nosimy zeszyty przedmiotowe w kratkę.
3. Plan pracy:
- Właściwości papieru i jego różne możliwości wykorzystania,
- Wybrane techniki wykonywania ozdób z papieru (orgiami, tea bags, Iris folding, quilling, scrapbooking, decoupage).
4. Przedmiotowy system oceniania:
Celem przedmiotowego systemu oceniania
jest:
· wspomaganie procesu nauczania i uczenia się,
· motywowanie uczniów do pracy,
· informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
· pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i
motywowanie go do dalszej pracy,
· dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o
postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
· umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Przy ocenianiu osiągnięć ucznia zwraca się uwagę na:
· posługiwanie się odpowiednim słownictwem,
· rozumienie zjawisk i pojęć,
· czytanie ze zrozumieniem instrukcji,
· umiejętności wnioskowania,
· samodzielne projektowanie i przygotowanie prac,
· znajomość przestrzeganie zasad organizacji pracy,
· właściwe wykorzystanie materiałów, narzędzi i urządzeń,
· celowość wykonywanego zadania,
· efektywne współdziałanie w zespole przy rozwiązywaniu zadań zespołowych,
· prawidłowe wykorzystanie programów komputerowych do
rozwiązywania zadań praktycznych.
Ocenie szkolnej podlega:
-
Stopień opanowania wiadomości w zakresie przedmiotu oraz ich wykorzystanie w rozwiązywaniu zadań wytwórczych.
-
Zeszyt przedmiotowy ucznia.
-
Aktywność na lekcjach.
-
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ład i porządek na stanowisku pracy.
-
Dokładność, staranność wykonywanych zadań.
-
Sprawne i właściwe posługiwanie się komputerem.
-
Praca w grupach za zwróceniem uwagi na zaangażowanie
uczniów do pracy.
5. Kryteria na poszczególne oceny:
Podstawą wystawienia oceny pozytywnej z plastyki jest
regularna obecność ucznia na lekcjach lub nieregularna, usprawiedliwiona.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
-
jest z reguły nieobecny na lekcjach bez
usprawiedliwienia lub nie wykazuje postawy twórczej w działaniu na zajęciach
-
jest stale nieprzygotowany do lekcji – nie posiada
wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych
-
nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i nie posiada
minimalnych wiadomości objętych programem z zakresu wiedzy o sztuce i problemach plastycznych
-
uzyskuje oceny niedostateczne z wypowiedzi ustnych i
pisemnych oraz ze sprawdzianów wiedzy
-
nie wykonuje poleceń nauczyciela, ćwiczeń i prac
plastycznych
-
nie wykazuje woli zmiany postawy i poprawy
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
bywa nieobecny na lekcji bez
usprawiedliwienia
-
jest często nieprzygotowany do lekcji – nie posiada
wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych
-
wykazuje minimalną postawę twórczą w działaniu na
zajęciach
-
wykazuje się małą chęcią w zdobywaniu wiedzy i
posiada fragmentaryczną wiedzę z dziejów sztuki i problematyki plastycznej – potrafi wymienić niektóre kierunki w sztuce oraz pojedyncze przykłady dzieł i ich autorów, posiada
śladową wiedzę z dziedzin sztuk plastycznych
-
ćwiczenia, prace plastyczne, zadania, polecenia
nauczyciela wykonuje rzadko, często nie na temat i niestarannie
-
wykazuje mała wolę zmiany postawy i poprawy
-
nie posiada umiejętności analizy i syntezy
-
bardzo rzadko używa nomenklatury plastycznej
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
z reguły jest przygotowany do lekcji – posiada
wymagane materiały plastyczne i edukacyjne
wykazuje postawę twórczą w działaniu na lekcji
-
wykazuje się chęcią w zdobywaniu wiedzy, ale jego
zasób informacji jest podstawowy z zakresu problemów plastycznych i dziejów sztuki – potrafi wymienić część kierunków w sztuce oraz dzieł sztuki i ich twórców, dokonuje fragmentarycznej
analizy dzieła sztuki
-
posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem
nauczania
-
posiada małą zdolność analizy i syntezy, rzadko
włącza się w dyskusję i odpowiada poprawnie na pytania
-
zna tylko niektóre określenia plastyczne i rzadko
ich używa w wypowiedzi słownej i pisemnej
-
poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne, zadania
lekcyjne
-
nie zawsze dba o estetykę wykonanych prac oraz ich
zgodność z zadanym tematem
Ocena dobra
Uczeń:
-
wykazuje postawę twórczą na lekcji i chęć do
działania
-
jest zawsze przygotowany – posiada wymagane
materiały edukacyjne i plastyczne
-
posiada wymaganą wiedzę programową na poziomie
dobrym, chętnie się uczy; w zakresie dziejów sztuki i problematyki plastycznej wymienia nazwy kierunków w sztuce – potrafi je krótko charakteryzować, zna głównych przedstawicieli i
ich dzieła oraz częściowo chronologię, dokonuje częściowej analizy dzieła sztuki
-
posługuje się podstawową terminologią plastyczną w
wypowiedzi ustnej i pisemnej, czasem bierze udział w dyskusji
-
starannie i estetycznie wykonuje ćwiczenia
plastyczne
-
posiada zdolność analizy i syntezy
-
nie zawsze poprawnie i zgodnie z tematem wykonuje
zadanie lekcyjne
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
wykazuje postawę twórczą i dużą chęć do działania na
lekcji
-
jest zawsze przygotowany – posiada wymagane, czasem
nadprogramowe, materiały edukacyjne i plastyczne
-
posiada pełną wiedzę programową i dużą chęć do nauki
i rozwoju osobistego; z zakresu dziejów sztuki i problematyki plastycznej swobodnie operuje nazwami epok i ich chronologią, potrafi wymienić wielu przedstawicieli kierunków w
sztuce i ich dzieła, dokonuje analizy dzieła sztuki
-
celowo i prawidłowo używa terminologii
plastycznej w wypowiedzi ustnej i pisemnej
-
posiada zdolność analizy i syntezy oraz bierze
udział w dyskusjach wyrażając swoje poglądy i formułuje wnioski
-
starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne i zadania
lekcyjne, poszukując oryginalnych rozwiązań problemów plastycznych
-
efekt końcowy pracy jest zawsze zgodny z
tematem
-
konkursach plastycznych i pozaszkolnych wydarzeniach
kulturalnych
Ocena celująca
Uczeń:
-
wykazuje postawę twórczą i dużą chęć działania na
lekcjach
-
jest zawsze przygotowany – posiada materiały
edukacyjne i plastyczne wymagane, i nadprogramowe
-
swobodnie operuje pełną wiedzą programową i
ponadprogramową z zakresu dziejów sztuki i problemów plastycznych – zna kierunki w sztuce, chronologię, wielu przedstawicieli i ich dzieła oraz potrafi charakteryzować style w sztuce na tle
społeczno – historycznym, w kontekście innych dziedzin sztuki
-
dokonuje swobodnie syntezy i analizy problemów i
zdarzeń, analizy dzieła sztuki
-
formułuje własne oryginalne poglądy i wnioski
-
czynnie bierze udział w dyskusji
-
jest zainteresowany sztuką w sposób szczególny –
uczestniczy w wielu konkursach plastycznych oraz w życiu kulturalnym klasy, szkoły, miasta, zna placówki muzealne i galerie w Polsce i w Europie
-
prace plastyczne i zadania lekcyjne wykonuje zgodnie
z tematem, a ich rozwiązania są ciekawe i oryginalne
-
celowo stosuje wiedzę z zakresu dziejów sztuki i
środków formalnych do własnej ekspresji plastycznej
-
zawsze odrabia prace domowe i podejmuje się
dodatkowych zadań (konkursy plastyczne),
-
bierze udział w konkursach przedmiotowych,
-
wykonuje dodatkowe, nieobowiązkowe zadania